Close Menu
28 februari 2020

Uitdagingen en werkplezier bij Voedselbank Het Hogeland

Zes dagen in de week rijden de medewerkers van Voedselbank Het Hogeland door Noord-West Groningen. Onderweg laden ze hun auto’s vol met bijvoorbeeld lang houdbare kruidenierswaren, brood, aardappels en uien.. Er is heel veel voedsel nodig om wekelijks 350 tot 400 mensen te helpen. Coördinator Jan Willemse is één van de gezichten van Voedselbank Het Hogeland. We gingen met Jan in gesprek over het uitdagende leven van alledag bij de Voedselbank. Aanleiding van het gesprek was een gift van Stichting Armoedefonds Nederland voor de aankoop van verse producten.


Gebrek aan verse groente, fruit en zuivel
De Voedselbank vindt het belangrijk om gezonde voeding te kunnen aanbieden. Maar juist aan verse groente, fruit en ook zuivel is regelmatig een gebrek. “Kaas krijgen we nooit”, vertelt hij. “Soms krijgen we wel verpakte sla met een bepaalde houdbaarheidsdatum, maar dat moet dan net goed uitkomen met de datum waarop we onze klanten van producten voorzien. Het is de kunst om een goede mix van producten aan te bieden.”



Beperkt budget
Jan merkt dat het lastig blijft om klanten van de Voedselbank een gevarieerd pakket te bieden. Daarom komt de gift van Stichting Armoedefonds Nederland om groente, fruit en zuivel aan te kopen als geroepen. Giften als deze zijn nodig, omdat de Voedselbank zelf geen budget heeft om verse spullen te kopen. “We krijgen eigenlijk alleen een bijdrage van de gemeente voor de huur van het pand.”

Lust je geen koffie? Dan pak je wat anders.
Samen met zijn collega’s is Jan creatief om ervoor te zorgen dat de zaak elke week weer goed bevoorraad is. Op vrijdag komen de klanten van de Voedselbank hun boodschappen ophalen. Ze lopen dan zelf door de winkel, om producten uit te kiezen. “Vroeger stonden de kratten met producten klaar. In elke krat zaten dezelfde producten. Wanneer iemand dan geen koffie lustte, zat dit wel in het pakket.“ Zelf kiezen, werkt efficiënter. Daarnaast is het winkelconcept voor klanten ook prettiger, omdat ze zelf kunnen kiezen wat ze meenemen. Lust je geen koffie? Dan pak je gewoon iets anders. Klanten nemen zo enkel wat ze kunnen gebruiken. Alleen vlees uit de diepvries en producten die in de koelkast staan, worden door een medewerker verstrekt.

Gezinnen onder de radar
Gemiddeld helpt de Voedselbank nu ongeveer 200 huishoudens in haar werkgebied. Waarschijnlijk zijn er meer gezinnen die volgens de geldende normen geholpen zouden kunnen worden. In de praktijk ervaren klanten vaak een drempel om zich bij de Voedselbank aan te melden. “Dit heeft te maken met schaamte“, geeft Jan aan. Hij denkt dat hierdoor de Voedselbank niet alle hulpbehoevenden in beeld heeft. Wat ook meespeelt voor mensen in armoede is dat men soms wel 10 loketten langs moet, én daar elke keer weer je verhaal moet doen. “Dan zie je dat mensen afhaken.”

Oog voor problemen
Bij de mensen die de stap naar de Voedselbank wél nemen, ziet Jan veel dankbaarheid. Aanmelden gaat altijd via hulpverlenende instanties, zoals bijvoorbeeld Humanitas. “Hulpverleners kunnen breder kijken. Vaak spelen er meerdere problemen, en dan is het belangrijk dat daar oog voor is”, aldus Jan. Uiteindelijk doet de hulpverlener een aanvraag bij de Voedselbank zodat de concrete hulp in de vorm van producten kan beginnen. Mensen zijn blij dat ze over de drempel zijn gestapt. Ook de sociale contacten bij de Voedselbank zijn belangrijk voor klanten. En daar draagt het team dat enkel bestaat uit vrijwilligers in grote mate aan bij. “Deze mensen zijn betrokken, en willen iets goeds doen voor de medemens.” Net zoals Jan, dag in dag uit zet hij zich met veel plezier in voor de Voedselbank. En hij is blij dat het met behulp van giften weer is gelukt om gezonde producten aan te bieden aan de klanten in het Hogeland die het zo hard nodig hebben.

Beneficianten