Close Menu

Menstruatie-armoede

1 op de 10 vrouwen heeft soms geen geld voor maandverband

3.696
meisjes en vrouwen krijgen nu al hulp

De 16-jarige Emily staat op het punt om te vertrekken naar haar beste vriendin wanneer zij er achter komt dat ze ongesteld is en er geen tampons of maandverband meer in huis zijn. Haar moeder kan dit niet betalen en dit zorgt voor de nodige spanningen binnen het gezin. Bij 1 op de 10 meisjes en vrouwen is er thuis soms geen geld voor maandverband of tampons. Zij moeten dan wc- papier gebruiken of kiezen er noodgedwongen voor om thuis te blijven van werk, vrienden of school met alle gevolgen van dien. Het mag in Nederland niet zo zijn dat je door menstruatiearmoede bijvoorbeeld niet naar school kunt en daardoor een les, proefwerk of examen mist en daardoor achterstand oploopt. Bekijk de volledige video van de 16 jarige Emily.

Menstruatieproducten moeten voor iedere vrouw beschikbaar zijn die het nodig heeft. Het Armoedefonds stelt daarom gratis menstruatieproducten beschikbaar via lokale hulporganisaties en andere laagdrempelige locaties. We willen vrouwen zelf de keus bieden om een product uit te kiezen dat bij hen past en dat zij comfortabel vinden.

Stop menstruatiearmoede in Nederland! Om duizenden meisjes en vrouwen te helpen is geld nodig.

Help mee en kom in actie of word donateur!

Producten doneren?
Dat kan! Ben je een inzamelingsactie gestart of heb je zelf nog wat producten staan die je niet meer gebruikt? Is het doosje stuk maar zijn de maandverbandjes en de tampons nog netjes dicht verpakt? Je mag de producten sturen naar: 
Stichting Armoedefonds
Antwoordnummer 10075
5240 VB Rosmalen 

13.629
13.629
pakjes maandverband
1.597
1.597
pakjes tampons
252
252
menstruatiecups
45
uitgiftepunten in Nederland

Uitgiftepunten

Onze dank gaat uit naar de donateurs van Stichting Armoedefonds, particuliere actievoerders, bedrijven en vermogensfondsen die met een gift of via producten een bijdrage leveren om menstruatie-armoede in Nederland tegen te gaan. 
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door: Dr. C.J. Vaillant Fonds, Fonds Wiggers van Kerchem, OrganiCup en Lidl Nederland.