Maak een verschil als bedrijf
Wat fijn dat je met jouw bedrijf in actie wil komen voor mensen in armoede! Of je nu iets wil geven, doen of delen: er is altijd een manier om te helpen, die past bij jouw bedrijf.
Bekijk de verschillende mogelijkheden op deze pagina en hoe jouw bedrijf kan bijdragen. je verschillende manieren waarop je als bedrijf kan helpen.
Help met geld
Simpel, doeltreffend en altijd welkom.
Help met producten
Wat je deelt, maakt verschil van restpartij tot verkoopactie.
Betrek klanten & medewerkers
Zet je netwerk in voor impact.
Hoe kun je bijdragen als bedrijf?
Fijn dat je in actie wil komen voor mensen in armoede! Of je nu iets wil geven, doen of delen: er is altijd een manier die past bij jouw bedrijf.
Hiernaast zie je verschillende manieren waarop je als bedrijf kan helpen. Klik op een categorie en laat je inspireren!
Liever eerst overleggen?
Heb je zelf een leuk idee om mensen in armoede te helpen, of wil je nog even overleggen? Onze collega Nathan denkt graag met je mee. Je kunt hem bereiken op 06-43769153 of via bedrijven@armoedefonds.nl.
Help met producten
1. Producten over?
Producten die niet meer verkocht worden kunnen worden zijn vaak nog prima te gebruiken! Gooi je producten dus niet weg, maar geef ze weg aan mensen die het hard nodig hebben.
Wat zijn de criteria?
– Hoeveelheid: het Armoedefonds is flexibel en kan inspelen op zowel kleine als grote partijen producten.
– Staat: een foute verpakking, kleur of formaat of producten uit een vorige collectie zijn voor ons geen probleem. Samen kunnen we er mensen blij mee maken!
– Soort: het Armoedefonds neemt verschillende soorten producten aan. Denk aan verzorgings-, menstruatie- en schoonmaakproducten, schoolspullen, keukengerei, speelgoed, kantoorartikelen, huishoudelijke artikelen, textiel of kleding; wij zorgen dat jouw donatie goed terecht komt.
Twijfel je of we jouw product kunnen gebruiken? Neem contact op met Nathan:
2. Win-win-acties
Een verkoopactie kun je combineren met een donatie. Denk aan een 1+1+1-actie bij Kruidvat, waarbij de consument 1 product koopt, er zelf 1 gratis krijgt en er 1 doneert aan mensen in armoede via het Armoedefonds. Of een actie bij Dirk van den Broek, waar bij aankoop van een actieproduct een tube Oral B-tandpasta aan mensen in armoede gedoneerd werd.
3. Productlancering
Een ander creatief idee: maak een product (speciaal voor het Armoedefonds) en doneer de opbrengst! Kruidvat heeft bijvoorbeeld een speciale douchegel gelanceerd, waarop een QR-code stond om het liedje “Sing along for Christmas” te luisteren. De opbrengt van de douchegel ging naar mensen in armoede én per stream van het liedje krijgen wij ook een donatie!
Betrek klanten & medewerkers
1. Punten doneren
Klanten kunnen steeds vaker sparen voor korting, maar ook hun punten doneren. Twee voorbeelden:
- Bij Kruidvat kunnen klanten via hun Kruidvatkaart punten doneren. Kruidvat verdubbelt de gedoneerde punten, zodat er nóg meer geld naar gezinnen in armoede gaat.
- Bij de HEMA konden klanten aan het begin van het nieuwe schooljaar voor 50 punten een set van vijf schriften doneren.
2. Inzamelacties
Verzamel producten zoals menstruatie- of verzorgingsproducten op kantoor of in de winkel. FMO Investment Management riep bijvoorbeeld collega’s op om pakjes maandverband en tampons mee te nemen. Dat hebben we geweten: we kregen kratten vol menstruatieproducten van ze, waarmee we vrouwen en meisjes goed konden helpen via onze MUP’s.
3. (Sport)evenement
Of je nou samen een marathon loopt, een Bingo organiseert of een sponsorloop; het is extra leuk om samen met collega’s in actie te komen, zeker als het ook nog bijdraagt aan een goed doel. Loop dus samen de Vierdaagse en doneer per uitgelopen dag een bedrag, of organiseer een pubquiz en doneer per kaartje!
4. Veiling/loterij
Organiseer een loterij of veiling voor medewerkers, waar ze mooie spullen kunnen winnen. Doe het bijvoorbeeld net als Vodafone-Ziggo: zij organiseerden een grote loterij voor al hun medewerkers, en de opbrengst van de tickets doneerden ze aan ons!
5. (Kerst)pakketten maken
Stel samen met je medewerkers pakketten samen voor mensen in armoede. Bijvoorbeeld met producten die je over- of ingezameld hebt.
Of geef medewerkers de keuze: een pakket voor zichzelf, of het pakket (of het bedrag dat ervoor staat) doneren aan mensen in armoede.
6. Voorlichting & bewustwording
Laat je medewerkers kennismaken met wat armoede betekent. Kijk samen de serie “Expeditie Armoede“, of nodig ons uit voor een voorlichtingssessie! We vertellen je medewerkers graag meer over ons werk tijdens een (online) meeting, een inspiratiesessie of een presentatie.
Keuze gemaakt?
Heb je gevonden hoe je wil helpen of wil je graag meer informatie over één van de opties? Neem contact op met Nathan:




