Verzorgingsarmoede beperkt niet alleen je keuzes, maar ook je sociale wereld. Wie zich schaamt om hoe hij ruikt of eruitziet, blijft sneller thuis. Dat vergroot eenzaamheid, blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van Kruidvat en Stichting Armoedefonds. De impact van verzorgingsarmoede op het mentale welzijn is groot: van de mensen die met verzorgingsarmoede te maken hebben, voelt 67% zich eenzaam. En dat uit zich op verschillende vlakken in het leven.

Maar liefst 1 op de 5 Nederlanders heeft te maken met verzorgingsarmoede. Iemand kampt met verzorgingsarmoede wanneer diegene in de afgelopen twaalf maanden soms of vaak geen dagelijkse verzorgingsproducten, zoals tandpasta, wasmiddel en deodorant heeft kunnen kopen vanwege geldgebrek.

Jongeren missen sport
De effecten van verzorgingsarmoede komen bij verschillende leeftijdsgroepen anders tot uiting. Zo geeft één op de vijf jongeren (18-25 jaar) aan niet meer naar sportactiviteiten te gaan. Bijvoorbeeld omdat zij thuis geen geld hebben voor deodorant of zeep om zich naderhand te wassen. Ook een gebrek aan maandverband of tampons levert een drempel op. Maar liefst 35 procent van de jongeren in verzorgingsarmoede kan hierdoor niet iedere maand menstruatieproducten kopen. Daardoor blijven zij soms thuis en missen ze school of sport. Ook worden menstruatieproducten soms langer gebruikt dan medisch gezien wenselijk is.

Eenzaamheid bij ouderen
Verzorgingsarmoede treft ook oudere mensen. Een kwart van de 66-plussers brengt minder tijd door met vrienden vanwege verzorgingsarmoede. “Verzorgingsarmoede is stille armoede: het leidt tot sociale isolatie en eenzaamheid”, aldus Henk de Graaf, van Stichting Armoedefonds. “Wat begint als fysiek ongemak door een gebrek aan basisproducten zoals deodorant of shampoo, groeit uit tot mensen die zich sociaal terugtrekken uit het leven. Dat mogen we nooit normaal vinden.”

Angela (60) en Loes (37) mijden sociaal contact
1 op de 6 mensen in verzorgingsarmoede mijdt sociale evenementen, zoals verjaardagen en familiebijeenkomsten. Iets wat herkenbaar is voor Angela (60). Vanwege geldgebrek kan zij soms geen verzorgingsproducten kopen, waardoor ze sociale gelegenheden vermijdt. Angela: “Ik zou naar een buurtbarbecue gaan, maar had geen shampoo om mijn haren te wassen. Ik heb mezelf proberen op te peppen voor de spiegel, maar ik durfde toch echt niet te gaan. Toen heb ik met een smoes afgebeld en gezegd dat ik ziek was. Dat maakt me verdrietig.” Ook Loes (37) deelt haar ervaringen: “Ik kom niet rond en kan daardoor niet altijd de juiste producten kopen. Dan voel ik me niet altijd fris en kies ik er toch voor om thuis te zitten. Dat is eenzaam. Ik wil ook waardig meedoen.” Beide vrouwen pleiten voor meer begrip voor de sociale en mentale gevolgen van verzorgingsarmoede.

Lees het onderzoek hier

 

 

Wat jij kunt doen

 

Kruidvat en het Armoedefonds pakken samen verzorgingsarmoede aan en jij kunt helpen!

Van 20 oktober tot en met 2 november organiseert Kruidvat de Samen in actieweken. Bij aankoop van een deelnemend product ontvang je één product gratis en doneert Kruidvat, samen met partners, hetzelfde product aan gezinnen in armoede via het Armoedefonds: een 1+1+1 actie. De vorige Samen in actieweken brachten al honderdduizenden producten op voor mensen die ze hard nodig hebben.

Help dus ook mee! 

Ed van de Weerd, van Kruidvat: “Het is van groot belang om verzorgingsarmoede blijvend te agenderen en bewustwording te vergroten. Dat doen we gedurende het jaar met donaties van onze Kruidvat Health & Beauty kaarten én met speciale campagnes.”

Onderzoeksverantwoording
De gegevens zijn gebaseerd op online onderzoek door Ipsos I&O onder consumenten die niet kampen met verzorgingsarmoede (n=1000) en consumenten die verzorgingsarmoede ervaren (n=500). Het onderzoek is representatief op geslacht, leeftijd (18-65 jaar) en regio. De data zijn verzameld tussen 3 april en 9 april 2025. Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met Paulien Schieven (Chief Client Officer) via paulien.schieven@ipsos.com